Efektywne oczyszczania wód poprzez energię słoneczną

06.11.2023
Grupa badaczy pod kierownictwem naukowym dr inż. Marty Prześniak-Welenc z Instytutu Nanotechnologii i Inżynierii Materiałowej, Politechniki Gdańskiej przeprowadziła badania dotyczące efektywnego oczyszczania wód poprzez energię słoneczną. Zbadali rolę NH4V4O10 i jego kompozytu z rGO w zwalczaniu zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych. Wyniki zostały opublikowane w periodyku „Scientific Reports”. Swoje badania w trybie komercyjnym prowadzili w Centrum SOLARIS na linii ASTRA.
więcej o Efektywne oczyszczania wód poprzez energię słoneczną
Kamień milowy w poszukiwaniu nowego standardu czasu i częstotliwości

19.10.2023
Międzynarodowy zespół naukowców ze Stanów Zjednoczonych i Europy pod przewodnictwem Yuri’a Shvyd’ko z ośrodka Argonne National Laboratory (USA), przy udziale pracownika NCPS SOLARIS, dr. inż. Tomasza Kołodzieja, po raz pierwszy w udany sposób wzbudził promieniami rentgenowskimi stan izomeryczny w Skandzie-45 – najostrzejsze przejście kwantowe w reżimie twardego promieniowania rentgenowskiego. To osiągnięcie, które może zaowocować powstaniem nowego typu ultraprecyzyjnych zegarów. Wyniki zaprezentowano w artykule w czasopiśmie Nature.
więcej o Kamień milowy w poszukiwaniu nowego standardu czasu i częstotliwości
Badanie powstawania faz w wyniku naświetlania zawiesin laserem impulsowym

04.10.2023
Współpraca naukowców z Instytutu Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk i linii badawczej ASTRA zaowocowała lepszym zrozumieniem mechanizmu powstawania faz w czasie impulsowego naświetlania wiązką lasera zawiesiny nanoczastek (PLIS) w celu tworzenia submikronowych heterostruktur.
więcej o Badanie powstawania faz w wyniku naświetlania zawiesin laserem impulsowym

20.09.2023
Naukowcy z linii badawczej CIRI opublikowali algorytm do korekty artefaktów związanych z rozpraszaniem typu Mie dla próbek cylindrycznych, np. włókien. Próbki o cylindrycznych kształtach są obecnie szeroko eksplorowane, szczególnie wykorzystując spolaryzowaną spektroskopię w podczerwieni (IR). Dlatego nowy algorytm poza przypadkiem niespolaryzowanego promieniowania, może być również wykorzystany dla przypadków liniowej polaryzacji.
więcej o Algorytm korekty rozpraszania typu Mie promieniowania IR dla próbek cylindrycznych
Nowe możliwości zastosowania materiałów antyferromagnetycznych.

18.09.2023
Naukowcy z linii badawczej DEMETER wraz z badaczami z madryckiego Institute of Ceramics and Glass oraz Spanish National Research Council w czasopiśmie Ultramicroscopy opublikowali pracę w której prezentują metodę wytwarzania cienkich warstw antyferromagnetyka NixCo1-xO na podłożu Ru(0001). Do zbadania właściwości tlenków niklowo-kobaltowych wykorzystano mikroskop XPEEM w synchrotronie Alba w Barcelonie.
więcej o Nowe możliwości zastosowania materiałów antyferromagnetycznych.