Efektywne i bezpieczne usuwanie farmaceutyków z wody w świetle widzialnym

27.06.2024
Zespół pracujący pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Anny Zielińskiej-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej we współpracy z naukowcami linii ASTRA opracowali i scharakteryzowali nowy materiał półprzewodnikowy na bazie ortowanadanu bizmutu (BiVO4) i sub-nanoklastrów tlenków miedzi (CuOx). Materiał ten, pod wpływem światła widzialnego, jest w stanie efektywnie usuwać farmaceutyki w wodzie. Pomiary wykonane na synchrotronie SOLARIS metodą rentgenowskiej spektroskopii absorpcyjnej XAS umożliwiły sformułowanie wniosków dotyczących stanu utlenienia tlenków miedzi. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Separation and Purification Technology” wydawnictwa Elsevier.
Читать еще o Efektywne i bezpieczne usuwanie farmaceutyków z wody w świetle widzialnym

24.06.2024
Grupa naukowców z Akademickiego Centrum Materiałów i Nanotechnologii Akademii Górniczo-Hutniczej pod kierownictwem prof. dr. hab. Konrada Szaciłowskiego z pomocą specjalistów z Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS opublikowała wyniki badań nad nietypowym mechanizmem przełączania memrystorów opartych o związki kompleksowe niklu z dibenzotetraaza[14]annulenami. Praca została opublikowana w czasopiśmie Advanced Electronic Materials wydawanym przez Wiley.
Читать еще o Nietypowy mechanizm przełączania memrystorów opartych o związki kompleksowe niklu
Kalkulacja orientacji makromolekuł  w przestrzeni trójwymiarowej

Kalkulacja orientacji makromolekuł w przestrzeni trójwymiarowej

07.06.2024
Naukowcy z linii badawczej CIRI rozwijają metodę kalkulacji orientacji makromolekuł w przestrzeni trójwymiarowej bazującą na pomiarach mikroskopowych ze światłem z zakresu środkowej podczerwieni spolaryzowanym liniowo pod różnymi kątami. Rekonstrukcja eksperymentalnego kształtu zależności absorpcji od polaryzacji poprzez dopasowanie funkcji nieliniowej do punktów danych otrzymanych w pomiarów pozwala na uzyskanie kątów determinujących orientację makromolekuł w przestrzeni trójwymiarowej oraz parametr opisujący stopień organizacji próbki. Pomiary zostały wykonane z użyciem detektora matrycowego FPA dostępnego na stacji końcowej mikroskopii FT-IR na linii CIRI.
Читать еще o Kalkulacja orientacji makromolekuł w przestrzeni trójwymiarowej
Kontrola odkształceń nad stopniem swobody doliny

16.05.2024
Grupa naukowców z Instytutu Fizyki Półprzewodników i Ciała Stałego oraz Laboratorium Fizycznego Ecole Normale Superieure Paryż, Francja we współpracy z naukowcami z linii badawczej URANOS z Centrum SOLARIS opublikowali na łamach Physical Review Letters wyniki swoich badań dotyczących kwantowej fazy Halla spolaryzowanej dolinowo w układzie Diraca. Różne lokalne minima pasm - nazywane dolinami - wielodolinowego dwuwymiarowego izolatora topologicznego zostały niezależnie scharakteryzowane za pomocą eksperymentu ARPES. Wykazano efektywną kontrolę nad ich populacją elektronową za pomocą mechanicznego naprężenia.
Читать еще o Kontrola odkształceń nad stopniem swobody doliny

16.04.2024
Polski zespół badaczy kierowany przez dra Pawła Pęczkowskiego z Instytutu Nauk Fizycznych Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego wykorzystał wiązkę PIRX do badania właściwości struktury elektronowej pianek nadprzewodzących otrzymanych na bazie pianek poliuretanowych. Wyniki badań zostały opublikowane w piśmie Journal of the European Ceramic Society wydawanym przez Elsevier.
Читать еще o Związek struktury szkieletów poliuretanów z właściwościami strukturalnymi i nadprzewodzącymi pianek Y-123