24.03.2023
Badania użytkowników SOLARIS na linii PIRX pokazują jak bliskość antyferromagnetycznej warstwy CoO wpływa na właściwości magnetyczne ultracienkich warstw wustytu (FeO) w układzie FeO/CoO. Porównawcze pomiary spektroskopii Mössbauera wykonane dla MgO/FeO/MgO(001) i MgO/FeO/CoO/MgO(001) dowodzą, że warstwa CoO może znacząco podnieść temperaturę uporządkowania magnetycznego warstw wustytu.
Читать еще o Efekt bliskości jako metoda wpływu na temperaturę uporządkowania magnetycznego antyferromagnetyka
Wysokotemperaturowa koelektroliza CO<sub>2</sub>/H<sub>2</sub>O i bezpośrednia metanizacja w impregnowanym kobaltem elektrolizerze tlenkowym. Bimetaliczna synergia pomiędzy Co i Ni.

02.02.2023
Przygotowano serię elektrolizerów tlenkowych (SOEC), modyfikowaną niewielką ilością kobaltu (1,8; 3,6 i 5,4 %mas. w stanie zredukowanym). Posłużyły one do zbadania synergii pomiędzy metalami przejściowymi, która jest wykorzystywana dla zwiększenia aktywności elektrochemicznej oraz chemicznej materiałów katalitycznych.
Читать еще o Wysokotemperaturowa koelektroliza CO2/H2O i bezpośrednia metanizacja w impregnowanym kobaltem elektrolizerze tlenkowym. Bimetaliczna synergia pomiędzy Co i Ni.
Struktura białkowego kompleksu Elongator

17.01.2023
Karboksymetylacja urydyny w antykodonie tRNA jest niezbędna dla prawidłowej syntezy białek. U archeonów i bakterii wprowadzenie modyfikacji katalizowane jest przez enzym Elp3, natomiast u eukariontów enzym ten wchodzi w skład dużego, wielopodjednostkowego białkowego kompleksu Elongator. W najnowszej pracy naukowej badaczy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii (MCB/UJ) opisano pierwszą, wysokorozdzielczą strukturę Elongatora uzyskaną przy pomocy kriomikroskopii elektronowej (cryo-EM), która rzuca światło na rolę podkompleksu Elp456. Wyniki badań zostały opublikowane w tym tygodniu w Nucleic Acids Research jako artykuł przełomowy.
Читать еще o Struktura białkowego kompleksu Elongator
Wyzwania i możliwości w projektowaniu akumulatorów Na-ion

11.01.2023
Użytkownicy linii PIRX uzyskali przełomowe w skali światowej wyniki, wskazujące, iż struktura elektronowa materiału odgrywa zasadniczą rolę w procesie alkalicznej interkalacji elektrochemicznej, określa kształt krzywej rozładowania (OCV) i rzutuje na ważne parametry użytkowe ogniw typu Li-ion i Na-ion, takie jak gęstość energii i gęstość mocy. Odkrycie to ma charakter uniwersalny i posiada ogromne znaczenie dla projektowania i poszukiwania nowych materiałów elektrodowych dla ogniw Li-ion i Na-ion.
Читать еще o Wyzwania i możliwości w projektowaniu akumulatorów Na-ion
Polaryzacja spinowa w warstwowych izolatorach trywialnych i topologicznych

02.01.2023
Naukowcy z MagTop IF PAN we współpracy z naukowcami z linii PHELIX w Centrum SOLARIS, badali strukturę elektronową i spinową warstw krystalicznego izolatora topologicznego podczas przejścia izolator topologiczny - izolator trywialny, objawiającego się otwarciem przerwy energetycznej w strukturze pasmowej. Wykorzystując spinowo-rozdzielczą spektroskopię fotoelektronów, odkryli obecność spiralnej polaryzacji spinowej nie tylko w nietrywialnej fazie topologicznej, ale także w trywialnym stanie izolatora. To potencjalnie rozszerza zakres materiałów nadających się do zastosowań spintronicznych i dostarcza nowej wiedzy o strukturze spinowej i elektronowej materiałów topologicznych.
Читать еще o Polaryzacja spinowa w warstwowych izolatorach trywialnych i topologicznych