Okładka czasopisma Science Advances poświęcona wynikom badań na Cryo-EM !

11.04.2022
Badania, przeprowadzone w NCPS SOLARIS z użyciem kriomikroskopii elektronowej oraz w Małopolskim Centrum Biotechnologii i brytyjskim Narodowym Centrum Bioobrazowania Elektronów eBIC (Diamond Light Source) pozwoliły na rozwiązanie struktury białka odpowiedzialnego za wprowadzanie związków, niezbędnych do życia komórek bakteryjnych. Wyjątkowe znaczenie badań zostało uhonorowane dedykowaną, wyjątkową grafiką autorstwa Aliny Kurokhtiny opublikowaną na okładce czasopisma Science Advances !
więcej o Okładka czasopisma Science Advances poświęcona wynikom badań na Cryo-EM !
Spektroskopia FTIR w badaniach nad nowotworami

11.04.2022
Spektroskopia w podczerwieni FTIR w połączeniu z uczeniem maszynowym i chemometrią jest obecnie intensywnie rozwijającym się narzędziem wykorzystywanym do badania składu biochemicznego tkanki z równoczesną wizualizacją mikroskopową. Ta niedestrukcyjna, niosąca bogactwo informacji technika może być z sukcesem stosowana w diagnostyce nowotworów. Podczas rozwoju choroby lub procesu zapalnego, nie tylko skład chemiczny tkanki ulega zmianie, ale także jej przestrzenna organizacja. Obrazowanie w podczerwieni z polaryzacją liniową może dostarczyć nowych i bardzo użytecznych informacji o specyficznej chemicznie organizacji makromolekuł. Zespół linii SOLAIR zaprezentował wyniki swoich badań nad przestrzenną organizacją makromolekularną w ludzkiej tkance trzustkowej z użyciem cztero-polaryzacyjnej metody FTIR.
więcej o Spektroskopia FTIR w badaniach nad nowotworami
Badania nad retrowirusami z użyciem Cryo-EM

11.04.2022
Odwrotna transkrypcja obejmuje konwersję jednoniciowego RNA do dwuniciowego DNA. Jest to kluczowy krok w replikacji retrowirusów, katalizowany przez enzym odwrotną transkryptazę. Retrowirusy dzielą się na dwie podrodziny, z których jedna, Spumaretrovirinae, posiada odmienny cykl proliferacji i odmienną strukturę domenową odwrotnej transkryptazy. Przedstawione badania stanowią pierwszy opis strukturalny wiązania kwasu nukleinowego przez odwrotną transferazę wirusa, wykazując jej zdolność do zmiany stanu oligomerycznego w zależności od typu związanego kwasu nukleinowego.
więcej o Badania nad retrowirusami z użyciem Cryo-EM
Ditlenek tytanu bohaterem pierwszych badań IFJ PAN w Solaris

11.04.2022
Niewiele związków jest dziś równie istotnych dla przemysłu i medycyny co ditlenek tytanu. Struktura elektronowa tlenków metali przejściowych jest istotnym czynnikiem determinującym własności chemiczne i optyczne materiałów. W przypadku tlenków metali oddziaływanie pola krystalicznego ma wpływ na kształt i obsadzenie orbitali elektronowych. W konsekwencji rozszczepienie pola krystalicznego może być czynnikiem modelującym aktywność fotochemiczną. Badania ditlenku tytanu zainaugurowały obecność naukowców IFJ PAN w programach badawczych realizowanych na synchrotronie SOLARIS. Pomiary, współfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki, przeprowadzono na stacji badawczej XAS.
więcej o Ditlenek tytanu bohaterem pierwszych badań IFJ PAN w Solaris
Pierwsza publikacja naukowa z badań na mikroskopie Cryo-EM

07.01.2021
Możemy pochwalić się pierwszą publikacją z badań na kriomikroskopie elektronowym, który znajduje się w Centrum SOLARIS.
więcej o Pierwsza publikacja naukowa z badań na mikroskopie Cryo-EM